NYHED - Byg et stærkt foredrag!

For første gang tilbyder One2speak nu en workshop
med fokus på at opbygge et stærkt foredrag, der får
køberne til at genbooke og deltagerne til at juble.

Se mere om workshoppen her
22.07.2014 Blog Ingen kommentarer

Udnyt agurketiden og få dig noget medieomtale

4008-6a00e009925a73883300e55024588f8834-800wi  

 

 

 

 

 

Af Rasmus Kjær, journalist & PR- rådgiver hos One2speak

Vanen tro har sommeren 2014 allerede budt på masser af nyheder, som slet ikke er “rigtige” nyheder. Det er også dem, man kalder for agurkehistorier.

I juni måned hørte vi første gang om Amorphophallus titanum – eller Penisblomsten – som de danske nyhedsmedier kaldte den. Blomstens rejse mod fuld flor var hovedhistorie hos de fleste store medier, som kastede om sig med superlativerne, mens de konstant kæmpede om at komme først med det nyeste.

Måske husker du også historien om det danske strikkefirma, som blev frikendt for at skulle have kopieret et andet strikkefirmas opskrift på “Sarah Lund-sweateren” (det er hende fra “Forbrydelsen”). Eller måske har du fulgt føljetonen om de unge danske kvinder, som har fået fjernet bekymringsrynkerne i panden.

De mange “ikke-nyheder”, som præger nyhedsmedierne i sommermånederne, kan bedst forklares ved, at der simpelthen ikke sker det helt store på hjemmefronten. Folketinget og erhvervslivet ligger døde, og derfor må medierne grave dybere og tænkeLæs mere

26.06.2014 Blog 10 kommentarer

Hvor mange foredrag er mange?

Af Anders Gisselmann, www.one2speak.dk

Hvis jeg var foredragsholder, sad på de sociale medier og blev eksponeret for andre foredragsholderes opdateringer, så er jeg ret sikker på, at jeg hurtigt ville løbe ind i en mindre depression. At dømme ud fra opdateringerne er mange foredragsholdere nemlig altid på farten – på vej til foredrag i Jylland, på vej hjem fra et i København eller på vej til lufthavnen og endnu et succesfuldt foredrag i udlandet.

Fred være med opdateringerne men jeg håber virkelig ikke, at du så sidder derhjemme og samler mindreværd over andres fortræffeligheder. Selvfølgelig er der foredragsholdere, der har travlt, men det der postes på de sociale medier, er langt fra det billede, jeg ser i min virkelighed, og jeg har immervæk kontakt til rigtig mange foredragskalendere – også til dem der opdaterer fra deres liv på landevejen. I denne uge kunne jeg læse én foredragsholder omtale en anden som  “en foredragsholder, der holder 200 foredrag om året”. Det er såLæs mere

11.06.2014 Blog Ingen kommentarer

Medieomtale af dig som foredragsholder

Rasmus Kjær One2speak

 

 

 

 

 

 

 

Af journalist Rasmus Kjær, [email protected]

Har du strategien, der kan sikre dig medieomtale og indprente dit navn i foredragskøbernes bevidsthed? Nej? Så er det med at komme i gang og få lagt en. For der er nemlig en sammenhæng mellem din grad af synlighed i (nyheds)medierne og foredragskøbernes interesse for dig og dit foredrag.

For mange foredragsholdere skaber denne erkendelse panderynker, for hvordan skal man gribe medieomtale an, når man vil fange journalisterne og mediernes opmærksomhed? Hvordan finder man ud af hvilke medier, man skal gå efter? Og hvordan skaber man sig kontinuerlig omtale, så det ikke bare kan reduceres til et stort lykketræf, at man en enkelt gang eller to formår at generere en smule medieomtale?

Læg en strategi

Mit bedste råd til dig som foredragsholder er, at du, inden du går i gang med at kontakte journalister og medier i øst og vest, lægger en strategi for din eksponering og synlighed. Lad mig forklare med et eksempel.

En foredragsholder er i gang med at etablereLæs mere

06.05.2014 Blog 3 kommentarer

Sådan bygger du et stærkt foredrag

billede_workshop

 

 

 

 

 

 

For første gang nogensinde udbyder jeg nu en workshop, hvor jeg giver mit klare bud på, hvordan du som foredragsholder opbygger et stærkt foredrag, der bliver genbooket af køberne og bifaldet af deltagerne. Som altid tager jeg udgangspunkt i mine egne erfaringer fra de danske foredragssale, hvor jeg i snart 14 år har jeg bidraget til opbygningen, nedbrydningen og genopbygningen af foredrag.

De seneste 7 år har jeg selv skrevet foredrag fra a-z. Jeg har redigeret og forbedret adskillige foredrag for alle typer af foredragsholdere. I dag konstaterer jeg blot, at jeg har en god opskrift, der i mange tilfælde har været stærkt medvirkende til meget stor succes hos den foredragsholder, jeg har hjulpet.

Som du måske ved, bygger min erfaring på praktisk arbejde med et utal af foredragsholdere, foredragskøbere og deltagere. Ud fra dette har jeg skabt mine egne teorier. Jeg er hverken uddannet retoriker, dramatiker eller instruktør- men jeg har selvfølgelig en række delelementer fra de respektive discipliner med i rygsækken, selvom mine gloser oftest er mine egne.

VigtigstLæs mere

23.04.2014 Blog Ingen kommentarer

Må jeg invitere dig til at holde foredag?

invitation[1]

 

 

 

Af Anders Gisselmann, www.one2speak.dk Sidste år i London havde jeg en indledende samtale med en UK-speaker. Hun holder relativt få foredrag, der alle bliver booket via hendes netværk. Hun er super likeable, har et relevant foredrag og i min optik, har hun gode muligheder som foredragsholder. Dertil kommer, at hun allerede får genbookinger på de få foredrag, hun holder. Da jeg spurgte til hendes hjemmeside og markedsføringen af hendes foredrag, svarede hun:

”I do not have a website. I am not promoting myself at all. I would hate to do that. I am not in a bureau as well. I only speak if I am invited” Jeg spurgte hende, om hun gerne ville holde flere foredrag, hvortil hun gav mig et rungende, ”but of course”.

Her bliver det interessant. Hun er aldeles usynlig for omverdenen, og i princippet må hun jo gå og vente på, at der sker et mirakel. Send/modtag knappen på hendes PC må være rødglødende.

Hendes historie er på ingen mådeLæs mere

08.04.2014 Blog Ingen kommentarer

Tag med ud i Foredragsdanmark!

Foredrag_833268y

 

 

 

 

 

En tirsdag i marts kørte Kjeld Hybel fra Politiken med One2speaks rådgiver, Anders Gisselmann, ud i Foredragsdanmark, for at følge hans arbejde med at udvikle foredragsholdere. I et sjovt og velskrevet interview møder du desuden foredragsholderne Helen Eriksen, Michelle Hviid, Christian Bitz og Lars Christiansen.

Læs artiklen på linket her: http://politiken.dk/magasinet/feature/ECE2245960/gaar-det-ikke-ud-over-potensen-at-traene-saa-meget/

 

 

 

 

 

04.04.2014 Blog Ingen kommentarer

Glæder du dig til at overvære dit næste foredrag?

Steffen Møller

 

 

 

 

 

Af Anders Gisselmann, One2speak A/S

Den karismatiske foredragsholder, økonom og levemand Steffen Møller, der i sin tid udnævnte sig selv til Danmarks første cheføkonom, var en af de første foredragsholdere, jeg hjalp efter at have stiftet One2speak tilbage i sommeren 2000.

Vores samarbejde, der i øvrigt udviklede sig til et skønt venskab, foregik på den måde, at Steffen ringede og forklarede mig, hvordan han forestillede sig, at hans overheads skulle se ud. Jeg pissede så ned i den lokale boghandel og købte en pakke gode gammeldags gennemsigtige overheads, satte dem op med moderne EDB-udstyr, printede dem ud, slikkede Dronningen i nakken, frekventerede postkassen og håbede på, at A4-kuverten ville ramme Fyn.

Ikke få gange skete det, at telefonen efter få dage ringede med en begejstret Steffen i den anden ende:

”Gisselmann! Har du set de overheads, du har sendt mig? – er du tosset, jeg glæder mig til at overvære det foredrag!!!”

Jeg grinede altid højlydt, for jeg syntes, Steffen var grineren, når han ringedeLæs mere

28.02.2014 Blog 3 kommentarer

Tør du komme med en indrømmelse?

Af Anders Gisselmann, www.one2speak.dk

 

Et foredrag uden en indrømmelse, er en forelæsning.

Jeg er slet ikke i tvivl. Et af de helt store succeskriterier for en foredragsholder anno 2014 er evnen til at kommunikere minimum én klar indrømmelse. Det gælder hvad enten du holder foredrag om stress, ledelse, forandring eller din senest tur over Atlanten.  Det gælder hvad enten du taler til børn, unge eller voksne.  Om du taler til medarbejdere eller ledere. Og om du er på besøg i en privat eller offentlig virksomhed eller om du taler på det lokale bibliotek.

Overbevisningen for mange er, at de som foredragsholdere skal være overbevisende, kompetente, stilsikre og ikke mindst vidende som ind i helvede.  De skal udstråle overskud og autoritet. De anser det som professionelt at holde en såkaldt ”vis afstand” til deres publikum (som de i øvrigt bør se som deltagere).

Jeg forstår udmærket dette ønske eller behov. Problemet er bare, at manglende indrømmelser er stærkt begrænsende i den relation du som foredragsholderLæs mere

16.08.2013 Blog 1 kommentar

Vil du danse med mig?

12153308_640

 

 

 

 

 

En foredragshistorie fra det virkelige liv…..

Jørgen, skolens flotte fyr, havde ikke nosserne til at gå over og spørge den skønne Mona, om hun ville danse. Der var øjenkontakt og det hele, men det proaktive manglede. Det havde været det samme, sidste lørdag da han sad og stirrede på Gitte.

Karl var ikke så køn, til gengæld havde han nosser. Han var fluks på gulvet og blinkede kækt til Mona, da han for anden gang spurgte hende om hun ville danse. Efter at have kastet et langt blik efter Jørgen, svarede hun ”Ja tak” til Karl. Sammen gik de på dansegulvet, ugen efter var de kærester. Dansefortællingen blev omskrevet en smule, og endte med at blive en historie om den eneste ene, da de nogle år efter inviterede til bryllup.

Min afdøde onkel Per sagde altid til mig, ”Anders, hvor der handles der spildes”. I Jørgens tilfælde må vi konstatere, at hvor der ikke handles, der spildes også. Du kan se nok såLæs mere

01.08.2013 Blog Ingen kommentarer

Holder din idé til et foredrag?

inspiration

 

 

 

 

 

Artiklens målgruppe er NYE FOREDRAGSHOLDERE:

Af Anders Gisselmann, One2speak A/S

Af og til skriver foredragsholdere til mig, for at høre min vurdering på spørgsmålet, ”Holder min idé til et foredrag?”. Det er unægteligt et godt spørgsmål at stille sig selv, og andre, inden man investerer alt for mange ressourcer i et foredrag. Præcis som i alle andre iværksættersituationer, hvor man tester om ens forretningsidé holder vand, bør du som foredragsholder teste, hvordan du optimerer chancen for, at det foredrag du har i støbeskeen, vil få en lykkelig gang på jord.

Gør du ikke det, risikerer du nemt at ryge i puljen af foredragsholdere, der skaber et foredrag ud fra hvad de selv synes er interessant – og ikke ud fra hvad kunderne reelt efterspørger.

Her vil mange selvfølgelig opponere og sige: ”Selvfølgelig skal jeg holde foredrag om det, som jeg selv synes er interessant. Man skal jo gøre det man brænder for”. Og jeg er da enig – selvfølgelig skal du det. Jeg gørLæs mere