Tag med på ForedragsTour!

Tag med Anders Gisselmann på arbejde og mød en
række af landets succesfulde foredragsholdere!

Læs Politikens velskrevne artikel her
08.04.2014 Blog Ingen kommentarer

Tag med ud i Foredragsdanmark!

Foredrag_833268y

 

 

 

 

 

En tirsdag i marts kørte Kjeld Hybel fra Politiken med One2speaks rådgiver, Anders Gisselmann, ud i Foredragsdanmark, for at følge hans arbejde med at udvikle foredragsholdere. I et sjovt og velskrevet interview møder du desuden foredragsholderne Helen Eriksen, Michelle Hviid, Christian Bitz og Lars Christiansen.

Læs artiklen på linket her: http://politiken.dk/magasinet/feature/ECE2245960/gaar-det-ikke-ud-over-potensen-at-traene-saa-meget/

 

 

 

 

 

04.04.2014 Blog Ingen kommentarer

Glæder du dig til at overvære dit næste foredrag?

Steffen Møller

 

 

 

 

 

Af Anders Gisselmann, One2speak A/S

Den karismatiske foredragsholder, økonom og levemand Steffen Møller, der i sin tid udnævnte sig selv til Danmarks første cheføkonom, var en af de første foredragsholdere, jeg hjalp efter at have stiftet One2speak tilbage i sommeren 2000.

Vores samarbejde, der i øvrigt udviklede sig til et skønt venskab, foregik på den måde, at Steffen ringede og forklarede mig, hvordan han forestillede sig, at hans overheads skulle se ud. Jeg pissede så ned i den lokale boghandel og købte en pakke gode gammeldags gennemsigtige overheads, satte dem op med moderne EDB-udstyr, printede dem ud, slikkede Dronningen i nakken, frekventerede postkassen og håbede på, at A4-kuverten ville ramme Fyn.

Ikke få gange skete det, at telefonen efter få dage ringede med en begejstret Steffen i den anden ende:

”Gisselmann! Har du set de overheads, du har sendt mig? – er du tosset, jeg glæder mig til at overvære det foredrag!!!”

Jeg grinede altid højlydt, for jeg syntes, Steffen var grineren, når han ringedeLæs mere

28.02.2014 Blog 2 kommentarer

Tør du komme med en indrømmelse?

Af Anders Gisselmann, www.one2speak.dk

 

Et foredrag uden en indrømmelse, er en forelæsning.

Jeg er slet ikke i tvivl. Et af de helt store succeskriterier for en foredragsholder anno 2014 er evnen til at kommunikere minimum én klar indrømmelse. Det gælder hvad enten du holder foredrag om stress, ledelse, forandring eller din senest tur over Atlanten.  Det gælder hvad enten du taler til børn, unge eller voksne.  Om du taler til medarbejdere eller ledere. Og om du er på besøg i en privat eller offentlig virksomhed eller om du taler på det lokale bibliotek.

Overbevisningen for mange er, at de som foredragsholdere skal være overbevisende, kompetente, stilsikre og ikke mindst vidende som ind i helvede.  De skal udstråle overskud og autoritet. De anser det som professionelt at holde en såkaldt ”vis afstand” til deres publikum (som de i øvrigt bør se som deltagere).

Jeg forstår udmærket dette ønske eller behov. Problemet er bare, at manglende indrømmelser er stærkt begrænsende i den relation du som foredragsholderLæs mere

16.08.2013 Blog 1 kommentar

Vil du danse med mig?

12153308_640

 

 

 

 

 

En foredragshistorie fra det virkelige liv…..

Jørgen, skolens flotte fyr, havde ikke nosserne til at gå over og spørge den skønne Mona, om hun ville danse. Der var øjenkontakt og det hele, men det proaktive manglede. Det havde været det samme, sidste lørdag da han sad og stirrede på Gitte.

Karl var ikke så køn, til gengæld havde han nosser. Han var fluks på gulvet og blinkede kækt til Mona, da han for anden gang spurgte hende om hun ville danse. Efter at have kastet et langt blik efter Jørgen, svarede hun ”Ja tak” til Karl. Sammen gik de på dansegulvet, ugen efter var de kærester. Dansefortællingen blev omskrevet en smule, og endte med at blive en historie om den eneste ene, da de nogle år efter inviterede til bryllup.

Min afdøde onkel Per sagde altid til mig, ”Anders, hvor der handles der spildes”. I Jørgens tilfælde må vi konstatere, at hvor der ikke handles, der spildes også. Du kan se nok såLæs mere

01.08.2013 Blog Ingen kommentarer

Holder din idé til et foredrag?

inspiration

 

 

 

 

 

Artiklens målgruppe er NYE FOREDRAGSHOLDERE:

Af Anders Gisselmann, One2speak A/S

Af og til skriver foredragsholdere til mig, for at høre min vurdering på spørgsmålet, ”Holder min idé til et foredrag?”. Det er unægteligt et godt spørgsmål at stille sig selv, og andre, inden man investerer alt for mange ressourcer i et foredrag. Præcis som i alle andre iværksættersituationer, hvor man tester om ens forretningsidé holder vand, bør du som foredragsholder teste, hvordan du optimerer chancen for, at det foredrag du har i støbeskeen, vil få en lykkelig gang på jord.

Gør du ikke det, risikerer du nemt at ryge i puljen af foredragsholdere, der skaber et foredrag ud fra hvad de selv synes er interessant – og ikke ud fra hvad kunderne reelt efterspørger.

Her vil mange selvfølgelig opponere og sige: ”Selvfølgelig skal jeg holde foredrag om det, som jeg selv synes er interessant. Man skal jo gøre det man brænder for”. Og jeg er da enig – selvfølgelig skal du det. Jeg gørLæs mere

31.07.2013 Blog Ingen kommentarer

Se dit foredrag som en kreativ proces

Se dit foredrag som en kreativ proces

 

 

 

 

Artiklens målgruppe er ALLE FOREDRAGSHOLDERE:

Af Anders Gisselmann, One2speak A/S

At opbygge et foredrag er en kreativ proces. Alt efter hvor du begynder og ender, kan opbygningen af et stærkt foredrag nemt strække sig over både halve og hele år. I princippet skal du passe på med, nogensinde, at se dit foredrag som ”værende færdigt”. Du må gerne føle, at ”det sidder i skabet”, men du bør altid sørge for at udvikle på både form og indhold.

Tålmodighed er en dyd, når det gælder opbygningen og arbejdet med dit foredrag. Det er meget få, der sætter sig ned i en uge, og derefter har et foredrag, der sidder lige i skabet. Her mener jeg egentlige foredrag, ikke ordinære PowerPoint præsentationer, der lige kan tages op af skuffen, når der er bud.

De fleste foredrag der ender med at være rigtig gode, udvikler sig over tid. Ofte ender de indholds- og formmæssigt et andet sted end man først troede. Og det er helt logisk –Læs mere

19.04.2013 Blog Ingen kommentarer

De sociale medier som foredragsformidler

Af Anders Gisselmann, One2speak De sociale medier bliver flittigt brugt, også når foredragsholdere skal fortælle omverdenen om deres foredragsaktiviteter og øvrige fortræffeligheder. Det giver ganske naturligt et boost, når der kommer en god røvfuld likes på et opslag eller 13 har retweetet et post. Helt forståeligt, men spørgsmålet her er, om brugen af de sociale medier fremmer efterspørgslen efter dine foredrag. Er brugen af FB, Twitter mv. en effektiv måde at sælge foredrag på?

Jeg er stor tilhænger af de sociale medier og det de kan, når de bliver brugt rigtigt. Jeg har selv været med i nogle gedigne successer, hvor det kommercielle udbytte har været tydeligt. Jeg har så sandelig også været med i ligegyldige projekter, der virkede geniale om mandagen og var glemt igen om fredagen. Det er vigtigt for mig at fastslå, at jeg på ingen måde er ekspert i brugen af sociale medier. Jeg har ingen teoretisk eller teknisk viden om de respektive platforme. Når det gælderLæs mere

08.04.2013 Blog Ingen kommentarer

Er du så synlig, som du går og tror?

Af Anders Gisselmann, foredragsrådgiver

For nogle år siden fik jeg en rigtig øv-mail fra en kendt dansk skærmtrold – en såkaldt livsstilsekspert. Hans mail bar præg af at være hurtig skrevet. Han havde tydeligvis ikke ”sovet på indholdet”. Læst med mine øjne havde mailen kun ét formål, nemlig det helt primitive, ”stor stærk mand fortæller mindre mand, at han er mindre mand”. Det er slet ikke pointen her. Pointen er, at jeg lærte så meget af henvendelsen, at jeg efterfølgende har overvejet, at sende ham en buket blomster med tilhørende takkekort.

Kort fortalt var manden sur over, at jeg – i hans øjne – fremstillede mig selv, som om jeg havde en ekstraordinær indsigt i foredragsbranchen og det at være foredragsholder. Hvad havde jeg i det hele taget bedrevet, der retfærdiggjorde, at jeg ”klogede” mig på dette felt? Han havde tilmed hørt, at jeg ikke engang selv var foredragsholder.

Min korte og spontane reaktion var en uendelig lang mail med et velformuleret selvforsvarLæs mere

25.03.2013 Blog Ingen kommentarer

Er han årets største foredragsoplevelse?

 

 

 

 

 

 

 

 

Fordi jeg selv har med så mange foredragsholdere at gøre, er det sjældent at jeg direkte anbefaler foredragsoplevelser i Danmark. Her vil jeg dog gøre en undtagelse – og bare så det lige står klart – får jeg ikke noget for at henvise potentielle deltagere til arrangementet. Jeg anbefaler foredragsholdere at overvære foredraget, fordi der er tale om et internationalt foredragsfænomen, som man ikke lige møder hver dag. Dernæst fordi jeg selv deltager, og synes, at min gamle ven Alun Biggart, der er arrangør, fortjener at få omtale for sit særdeles gode initiativ.

Den 22. april fra 19-22 kan du i Farum Arena opleve den internationale foredragsholder, Nick Vujicic, der rejser verden rundt med sine budskaber om at vi skal leve livet fuldt ud – uden grænser, uanset vores omstændigheder. Det i sig selv er ikke unik – det hører vi fra mange foredragsholdere. Det som adskiller fyren her er, at han rent faktisk har levet et meget anderledes liv. Manden har ingen arme ogLæs mere

22.03.2013 Blog 3 kommentarer

Citater og begreber i foredrag

 

 

 

 

 

 

Af Anders Gisselmann

Blandt foredragsholdere er det særdeles populært at bruge andres citater. Det skyldes selvfølgelig at gode citater meget skarpt indrammer pointer og forståelser, som er lette for deltagerne at forholde sig til.

Jeg siger ikke, at det aldrig kan være relevant med et citat. Jeg ser bare mange foredragsholdere, for hvem brugen af citater har en uhensigtsmæssig effekt. Det, der faktisk er et godt citat eller et godt ordsprog, ender nemt med at blive en floskel, når en foredragsholder bruger det til at inspirere andre.

Når man som foredragsholder bruger andres citater, skal man være klar over, at man bevæger sig væk fra at være original. I stedet for at citere andre mennesker 5-6 gange i et foredrag, så skulle du selv finde på noget genialt. Du kan sætte dig som mål, at du laver noget der er så originalt og godt, at andre begynder at citere og kopiere dig. Det er sjovere – og giver langt større respekt hos dineLæs mere